Η Λήδα Βαρβαρούση υποψήφια εικονογράφος για το βραβείο Andersen Award

Χρήστος Μπουλώτης, Σοφία Μαντούβαλου, Ντανιέλα Σταματιάδη, Βάσω Ψαράκη, Διατσέντα Παρίση, όλοι αγαπημένοι συγγραφείς και εικονογράφοι. Άνθρωποι που χωρίς να θέλουν να διδάξουν, διδάσκουν με το δικό τους ιδιαίτερο τρόπο, τις περισσότερες φορές πολύ πιο ευχάριστα και αποτελεσματικά από τους εκπαιδευτικούς στις σχολικές αίθουσες. Κάθε φορά που οι εκπαιδευτικοί επιθυμούμε να κάνουμε το μάθημά πιο ευχάριστο για εμάς και τους μαθητές μας, κάθε φορά που αντιμετωπίζουμε κάποιο πρόβλημα «φέρνουμε» κάποιον στην τάξη μας. Κάποιες φορές τον καλούμε ως επισκέπτη, τις περισσότερες φορές, όμως, τον «φέρνουμε» μέσα από τα έργα του.

Όλοι οι παραπάνω έχουν υπάρξει στο παρελθόν υποψήφιοι για το βραβείο Andersen Award, που θεωρείται το «Νόμπελ» της Παιδικής Λογοτεχνίας. Για το 2016, υποψήφιες από την ΙΙΒΥ Ελλάδας είναι δύο γυναίκες: Η Ελένη Δικαίου υποψήφια συγγραφέας και η Λήδα Βαρβαρούση, υποψήφια εικονογράφος. 

Lida Varvarousi Author-Illustrator

Ρατσισμός, νέες τεχνολογίες, ενδοσχολική βία, θέατρο, αναζήτηση του εαυτού αλλά και άλλα θέματα θίγονται μέσα στα κείμενα και στις εικόνες της Λήδας. Η αγάπη της για τη φύση και τον κόσμο των ζώων είναι ολοφάνερη. Τόσο οι ιδιαιτερότητες του κάθε ζώου, όσο και προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στην καθημερινή τους ζωή συνδυάζονται και φανερώνονται μέσα από λεπτομέρειες. Στο βιβλίο «Ένα σκουλήκι με φτερά» υπάρχει ένα διαφορετικό σκουλήκι. Η διαφορά επισημαίνεται πέρα από το κείμενο και μέσα από τα χρώματα και το διαφορετικό στήσιμο του σώματος. Καθώς προχωράμε στην ιστορία, μαθαίνουμε περισσότερα για τη ζωή των σκουληκιών καθώς υπάρχουν αναλογίες με τη δική μας ζωή. Τα σκουλήκια σκάβουν, «τρύπες κάνουν πέρα ως πέρα. Κάνουνε κατασκευές με χιλιάδες σκαλωσιές».

worm tyflopontix

Η εικόνα, γεμάτη λεπτομέρειες και χρώματα, έρχεται να επισφραγίσει το λόγο και να δηλώσει τη διαφορά και την απόσταση ενός μόνο σκουληκιού, που είναι μακριά απ? όλα αυτά τα οικοδομικά έργα. Η ίδια η εικόνα μπορεί να σταθεί αφορμή για συζήτηση και δράση στην τάξη. Για ποιο λόγο στέκεται μακριά; Πώς θα μπορούσε να πλησιάσει; Εκείνο έφυγε ή άλλοι το απομάκρυναν; Πώς θα μπορούσε να επιστρέψει; Τι πρέπει να κάνει το ίδιο και τι τα άλλα σκουλήκια;
Εικόνες υψηλής αισθητικής, κατάλληλος συνδυασμός θερμών και ψυχρών χρωμάτων, μετατροπή ενός σκοτεινού κόσμου (του υπόγειου μέσα στη γη) που μεταμορφώνεται σε ένα σύγχρονο, φωτεινό κόσμο γεμάτο ενδιαφέρον. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά αναζητούν πληροφορίες γι? αυτόν, πλάθουν δικές τους εικόνες, ακολουθούν ήρωες και φαντάζονται την εξέλιξή τους. Μέσα από τη διαδικασία διερευνούν δικά τους συναισθήματα και προβληματισμούς. Μέσα από ανακαλυπτικές δραστηριότητες με αφορμή έργα τέχνης που υπάρχουν σε παιδικά βιβλία σαν αυτό, προσιτά στα παιδιά ο διδακτικός στόχος επιτυγχάνεται και το μάθημά μας ξαναζωντανεύει!